چهارشنبه , مهر ۲۵ ۱۳۹۷
آموزش وردپرس
خانه / آخرین اخبار / ریشه‌های سرزمین میانه: خدایان، اشعار و اژدهایان / قسمت اول

ریشه‌های سرزمین میانه: خدایان، اشعار و اژدهایان / قسمت اول

ریشه‌های سرزمین میانه: خدایان، اشعار و اژدهایان / قسمت اول

جان رونالد روئل تالکین علاوه بر اینکه خالق محبوب و مشهور سرزمین میانه است، محققی معروف در ادبیات و زبان‌های آنگلوساکسونی بود. مقاله‌اش تحت عنوان «بئوولف: هیولاها و منتقدان» نقطه‌ی عطفی در تفسیر شعر بئوولف در نظر گرفته می‌شود و ترجمه‌ی خودش همین اواخر پس از مرگش منتشر شده است. سلسله افسانه‌های تالکین که هابیت و ارباب حلقه‌ها را در برمی‌گیرد، به شیوه‌های گوناگونی تفسیر شده‌اند. برخی مطرح کرده‌اند که جنگ حلقه، تمثیلی از جنگ جهانی دوم است و بعضی دیگر اینکه فرودو، حلقه‌ی یگانه را حمل می‌کند را نمادی برای نبرد مسیحیان علیه وسوسه‌ی گناه و قدرت می‌دانند. با این که این دو، مقاله‌های فوق‌العاده‌ای برای نوشتن هستند، هدف این مقاله، جانب‌داری از یکی از این دو تفسیر نیست، بلکه آشکار کردن ادبیات نورس و آنگلوساکسونی و تاثیرشان روی سرزمین میانه‌ی تالکین است. کارهای ادبی همانند کارهای تالکین، زمانی که شناسایی و تجزیه و تحلیل شوند، قابل فهم‌تر و لذت‌بخش‌تر خواهند بود.

در باب خدایان و دورف‌ها

ریشه‌های سرزمین میانه و بسیاری از کاراکترهای تالکین را می‌توان در اساطیر نورس یافت، مخصوصاً کتاب «اِلدر اِداس» نوشته‌ی «سیموند سیگفاسون». نام سرزمین میانه از میدگارد مشتق شده است، نامی نورسی که به کل دنیایی که انسان‌ها در آن ساکن هستند، اطلاق می‌شود. بر طبق «اِلدر اِداس»، میدگارد را اودین خلق کرد. با این حال، او در ابتدا اودین نامیده نمی‌شد، بلکه در جمله‌ی اولِ اِدا، با عنوان «وال‌فادر» یا «پدر همگان» از او نام برده می‌شود. به طور مشابه در سیلماریلیون تالکین، اولین جمله اِرو را معرفی می‌کند «که به زبان الفی ایلوواتار نامیده می‌شد». در فهرست راهنمای کتاب، ایلوواتار، به معنی «پدر همگان» فهرست شده است.

علاوه بر این، هر طرفدار هابیت یا دورف‌های سرزمین میانه در می‌یابد که بخش اول اِلدر اِدا مربوط به آفرینش جهان است که در آنجا می‌توان نام‌های آشنای بسیاری را یافت. «سپس موتسونگیر، بزرگ‌ترین تمام دورف‌ها آفریده شد و بعد از او دورین؛ در شمایل انسان‌ها آنها دورف‌های بسیاری خلق کردند … ناین، داین، بامبور، نوری … ثرین، تِک، و ثورین، ثرور … فیلی، کیلی، فاندین …»

ثورین نامی است که توجه را به خود جلب می‌کند، چرا که برای تالکین‌بازها به عنوان دورفی که جرئت کرد تا تنها کوه را از سیطره‌ی اسماگِ اژدها بازپس بگیرد، شناخته شده است. پس ثورین به درستی نام‌گذاری شده است؛ در فهرست راهنمای اِدای سیموند، نام ثورین از اسم نورسی ثور به معنی «بی‌باکی» و فعل ثورا به معنی «جرئت کردن» مشتق شده است. علاوه بر این، در هابیت، ثورین آمدن پدربزرگش ثرور به تنها کوه را توصیف می‌کند و می‌گوید او و مردمش «تالارهای عظیم‌تر و کارگاه‌های بزرگ‌تر ساختند … و بی‌اندازه ثروتمند و مشهور شدند … در مجموع آن روزها، روزهای خوبی برای ما بود و فقیرترین ما، پول برای خرج کردن و قرض دادن داشت».

شاه تنها کوه و پدر عظمتِ اِرِبور بودنِ ثرور، نیز نام معنی‌داری است که از فعل ثرو به معنی «افزودن، تقویت کردن» می‌آید. تالکین بی‌تردید به خوبی با اساطیری که آنگلوساکسون‌ها از اجداد نورسی‌شان وام گرفته بودند، آشنا بود.

 

ادامه دارد …

 

درباره ی Raistlin Majere

همچنین ببینید

آکادمی خون آشام / داستان های ناگفته / بخش سوم

درود دوستان عزیز امروز با ارائه‌ی بخش جدیدی از کتاب آکادمی خون آشام با عنوان …

دیدگاهتان را بنویسید