چهارشنبه , مهر ۲۵ ۱۳۹۷
آموزش وردپرس
خانه / آخرین اخبار / معرفی زیرشاخه های فانتزی | قسمت هفتم: فانتزی ماجراجویی

معرفی زیرشاخه های فانتزی | قسمت هفتم: فانتزی ماجراجویی

تهیه و تنظیم: آیدا کافی
ویرایش: محمدمهدی پرویز حمیدی

مطمئن شوید که کفش‌های راحتی پوشیده‌اید چون این سفر قرار است که شما را به مکان‌های مختلفی ببرد.

فانتزی ماجراجویی چیست؟

فانتزی ماجراجویی سفری به سمت یک هدف، یک مکان، یک شخص و یا هرچیز دیگریست ولی هرچه که باشد مشخص است که چیست. قهرمان برای رسیدن به هدفی سفر می‌کند، که این به این معنی است که خواننده مکان‌های مختلف و فرهنگ‌های خارق‌العاده را تجربه می‌کند. به همین خاطر ساختن دنیا یکی از عناصر مهم هر داستان فانتزی ماجراجویی است.

داستان ماجراجویانه تاریخی طولانی‌ دارد از جمله افسانه، فولکلور، قصه‌های پریان، داستان‌های مذهبی، عاشقانه‌های قرون وسطا و غیره. میتوان از افسانه‌های یونان، داستان سه هزار ساله‌ی یاسون (یا جیسون) و آرگونات‌ها را برای اینگونه فانتزی مثال زد. جیسون برای اینکه بتواند به پدر خود کمک کند که تخت پادشاهی را از برادرش پلیاس باز پس بگیرد، عازم سفری برای پیدا کردن پشم زرین شد. این داستانی قدیمی و حماسی است که جیسون و خدمه‌ی کشتی او سرتاسر دریا را به سمت سرزمینی ناشناخته راندند. ماموریت به نظر محکوم به شکست بود، که عموی غاصب جیسون، شاه پلیاس به همین خاطر او را به این ماجراجویی فرستاده بود.

قصه ی پشم زرین همچنین مثالی از یک کلیشه‌‌ی رایج در یک ماجراجویی است که شکل یک مثلث را به خود میگیرد: قهرمان، قدرت تاریک و یاوری مونث. استعاره بسیار عادی است و به علاوه شرح دهنده ی ذات مرد-محور فانتزی ماجراجویی است. (این ویژگی به تازگی شروع به تغییر کرده است.) کلیشه‌ی رایج دیگری از این زیرشاخه، دوستان و همراهان قهرمان هستند که به پیروز شدن بر موانع کمک می‌کنند و در نبرد داستان شرکت میکنند.

ماجراجویی همچنین می‌تواند یک سفر درونی باشد. سفری برای “درک نفس”. این نسخه از فانتزی ماجراجویی، پروتاگونیست های مونث بیشتری دارد. در یک ماجراجویی درونی، هدف به جای یک مکان یا شی، خودآگاهی است. بیشتراوقات این داستان‌ها خوان‌هایی دارند که قهرمان باید از آن‌ها گذر کند. و صد البته در بسیاری از داستان‌ها جنبه‌ی درونی و بیرونی ماجراجویی را با هم ترکیب می‌کنند.

همانند فانتزی حماسی، فانتزی ماجراجویی طولانی، قدیمی و حماسی است و بخش بسیار بزرگی از یک ژانر بزرگتر فانتزی. پس فقط شرک را تماشا کنید، که در آن از بسیاری از کلیشه‌های این زیرشاخه‌ی فانتزی تقلید شده‌است.

 

دیگر ویژگی‌های فانتزی ماجراجویی:

  • سطح جادو: متفاوت

فانتزی ماجراجویی معمولا با زیرشاخه‌های جادویی‌تر ژانر فانتزی اشتراک دارد، که به این معنی است که جادو یکی از عناصر مهم است، ولی جادو یکی از مشخصه‌های دیگر زیرشاخه‌هاست و نه الزاما یکی از عنصرهای پایه‌ای فانتزی ماجراجویی.

  • سطح ایده‌های اصلی و درگیری‌های ذهنی: متوسط

در فانتزی ماجراجویی ممکن است که سرنوشت جهان در خطر باشد و درحالیکه خطر‌ها مهم‌اند، ایده‌هایی که پیرامون ماجراجویی هستند، لزوما به همان مهمی نیستند. درواقع، ایده‌‌ها و مفهوم‌هایی که در فانتزی ماجراجویی بیان می‌شوند، بیشتر اوقات بر روی پروتاگونیست متمرکز شده‌اند.

فانتزی ماجراجویی، در داشتن پروتاگونیست‌های مذکر سفیدپوست، شخصیت‌های مونثی که به دنبال عشق یک مرد خوب می‌گردند و عضوهایی از جامعه که ویژگی‌های ممتازی دارند، تاریخی طولانی دارد. داستان را نباید برای فراوانی داستان‌های فانتزی ماجراجویی ‌که فاقد تنوع هستند، نقد کرد؛ بلکه باید خود ژانر و یا حتی ما را به عنوان نویسنده ها و خوانندگان نقد کرد.

  • سطح شخصیت‌پردازی: بالا.

خوانندگان بدون شک درک بالایی از پروتاگونیست به دست خواهند آورد و در بیشتر مواقع با آن‌ها هم‌ذات پنداری خواهند کرد. این ارتباط حتی ژرف‌تر خواهد شد اگر داستان جستجوی درونی را با جستجویی برونی در هم بیامیزد. اگرچه همیشه به شخصیت‌های ثانوی آنقدر پرداخته نمی‌شود ولی آن‌ها برای این نوع فانتزی مهم‌اند؛ آن‌ها همراهان قهرمان‌اند و به هیجان داستان و رشد درونی قهرمان کمک می‌کنند.

  • سطح پیچیدگی داستان: بالا

طرح داستان در این فانتزی بسیار مهم است، احتمالا مهم‌ترین ویژگی آن. با این حال یک ماجراجویی چه فایده‌ای خواهد داشت اگر یکسری اتفاقاتی که بر روی نتیجه و اتفاقات داستان تاثیر بگذارد را نداشته باشد.

اما، با اینکه طرح داستان نیروی محرک هر داستان ماجراجویانه‌ای است، این داستان‌ها سعی می‌کنند که به هر قیمتی مبتکر نباشند. در حالیکه اتفاقات و موانعی که طرح داستان را می‌سازند ممکن است که جدید و هیجان‌انگیز باشند، ساختار کلی یکسان می‌ماند: قهرمان در جستجوی چیزی است و یا به سمت جایی در سفر است، چیزی بسیار با ارزش پیدا می‌کند، با شخصیت شرور داستان می‌جنگد و از آن شی خاص استفاده می‌کند، سپس پیروز می‌شود و سرنوشت محکوم به فنای خود و دیگران تغییر می‌کند.

  • سطح خشونت: بالا

خشونت جزئی از جریان داستان‌های ماجراجویی است.

 

زیرشاخه‌های مرتبط:

  • فانتزی شمشیر و جادو: ادغام کردن این دو زیرشاخه، یک ماجراجویی پر از اتفاقات هیجان‌انگیز را به همراه می‌آورد.
  • فانتزی قهرمانانه: معمولا قهرمان و یا قهرمانان فانتزی قهرمانانه عازم یک ماجراجویی می‍شوند.
  • فانتزی اسطوره‌ای و فانتزی بازگویی افسانه: اسطوره‌، فولکلور و افسانه‌ها پر از ماجراجویی اند. در این حکایت‌ها، ماجراجویی همان قدر که نمادهویت این زیرسبک به حساب می‌آید، وسیله‌ای بای پیشرفت روند داستان نیز هست.
  • فانتزی والا: حکایت‌های والا و حماسی فانتزی تقریبا همواره ماجراجویی به همراه دارند.
  • فانتزی حماسی: تا اکنون فانتزی حماسی محبوب‌ترین زیرشاخه‌ی فانتزی است. با فانتزی والا در این تفاوت دارد که فانتزی والا بیشتر درباره‌ی ابعاد است. (اتفاقات پایان جهان، گروهی از قهرمانان که با یک شرور ستم‌پیشه مبارزه می‌کنند، اتفاقاتی که بر تمام دنیا تاثیر می‌گذارد و غیره.) در حالی که فانتزی والا درباره‌ی جزئیات است. فانتزی حماسی تقریبا همیشه شامل یک ماجراجویی می‌شود و به همین خاطر یکی از نزدیک‌ترین زیرشاخه‌ها به فانتزی ماجراجویانه است.

فانتزی ماجراجویانه برای شما نیست اگر…

اگر فانتزی دوست ندارید. ماجراجویی‌ها پایه‌ی داستان‌گویی‌ هستند و فانتزی همچنین که با داستان گره خورده است، با ماجراجویی نیز گره خورده‌است. بیشتر فانتزی‌ها، یک ماجراجویی را تا حدی در خود جای می‌دهند. پس شاید این زیرشاخه را چون بسیار ساده و کلاسیک است، دوست ندارید و همچنین به طور معمول فضای تاریک و خشنی که فانتزی مدرن داراست، را ندارد.

نمونه‌هایی از فانتزی ماجراجویی در ادبیات:

یکی از مثال‌های بسیار خوب برای این نوع فانتزی، فانتزی کلاسیکِ ارباب حلقه‌ها نوشته ی تالکین است. فرودو و دوستانش، عازم سفری بزرگ می‌شوند که بر روی سرنوشت سرزمین میانه تاثیر می‌گذارد. فرودو در خلال سفر بسیار طولانی و برونی خود، سفر درونی خود را نیز شروع می‌کند. هم سفر برونی و هم درونی، هردو در هم تنیده شده‌اند تا داستان و شخصیت‌پردازی پیچیده‌ای را شکل دهند.

مثال دیگری از فانتزی ماجراجویی، آلیس در سرزمین عجایب نوشته ی لوویس کارول است. داستان درباره‌ی دختری است که هدف‌هایی برونی دارد ولی داستان در اصل درباره‌ی سفر درونی آلیس است.

مثال های دیگر: “دو قلب”، “قانون اول جادوگر”، “ادیسه”، “اِراگون”، “جادوگر شهر آز” و “قبل از آن که اعدام شوند”.

 

 

 

درباره ی Kaladin stormblessed

همچنین ببینید

آکادمی خون آشام / داستان های ناگفته / بخش سوم

درود دوستان عزیز امروز با ارائه‌ی بخش جدیدی از کتاب آکادمی خون آشام با عنوان …

دیدگاهتان را بنویسید