چهارشنبه , آذر ۲۱ ۱۳۹۷
آموزش وردپرس
خانه / آخرین اخبار / معرفی زیرشاخه های فانتزی | قسمت اول: فانتزی والا

معرفی زیرشاخه های فانتزی | قسمت اول: فانتزی والا

انواع زیرشاخه های فانتزی
فانتزی والا

ترجمه و گردآوری: محمدمهدی پرویز حمیدی

فانتزی والا زیرمجموعه ای از فانتزی است که بعضاً آن را با فانتزی حماسی هم مرتبه در نظر می گیرند. اما تفاوت هایی میان این دو زیرشاخه وجود دارد. فانتزی والا بیشتر تمایل دارد روی تنظیمات جهان تمرکز کرده و به تغییراتی که توسط تصمیمات اتخاذ شده ی شخصیت مثبت داستان رخ می دهد، بپردازد.
اما فانتزی حماسی بیشتر روی ابعاد نبرد و تقابلی که در دنیای کتاب وجود دارد تمرکز کرده و نبردها حجم وسیع تری از دنیا را تحت تاثیر قرار می دهند. (مثال: نبرد خشم در دنیای آردا)
از دیگر تفاوت های این دو زیرشاخه، می توان به تعداد شخصیت ها اشاره کرد. فانتزی حماسی معمولاً با تعداد زیادی شخصیت روایت می شود اما فانتزی والا بیشتر حول تعداد شخصیت کمتر می چرخد.
از آن جایی که این دو زیرشاخه عمده عناصر یک دیگر را در بر می گیرند، بی جهت نیست که بسیاری، این دو ژانر را با هم یکی قلمداد می کنند.
تعریف کلاسیک فانتزی والا، معمولاً به این شکل است که نویسنده، دنیای ثانویه یا موازی برای خواننده ساخته و تمام اتفاقات داستان در آن دنیا رخ می دهد. گاهی ممکن است دنیایی که ما در آن زندگی می کنیم هم در داستان مورد اشاره قرار گرفته یا شناخته شده باشد. این شناخت معمولاً به صورت یک مهمان، تبعیدی یا عناوینی از این دست در داستان بیان می شود. با این حال، وقایع داستان در همان دنیای ثانویه رخ می دهند. جایی که جادو ابزاری قدرتمند در دستان شخصیت های اهریمنی، زیرک و قدرتمندی است که قصد دارند دنیا و هرچه که در آن است را نابود کرده یا به بردگی بگیرند. اما در طول روند داستان این شخصیت یا شخصیت های مثبت داستان هستند که جلوی ضدقهرمان ها ایستاده و دنیا و هر چه در آن هست را نجات می دهند.
هنوز فانتزی والا را درک نکرده اید؟
یک راه دیگر شناخت فانتزی والا این است که در این گونه از فانتزی، روند داستان بیشتر حول سفر شخصیت اصلی-و همراهانش- در طول یک ماجرای پر فراز و نشیب شکل می گیرد که این سفر روی این شخصیت ها و تصمیماتی که می گیرند بسیار تاثیرگذار است. از آن جایی که تصمیمات این شخصیت ها در سرنوشت کلی داستان بسیار موثر است، پس می توان نتیجه گرفت که روند شکل گیری داستان و شخصیت پردازی به این شکل خودش را در پایان بندی داستان نشان می دهد.

میزان کاربرد هر عنصر فانتزی در این زیرسبک به شرح زیر است:

جادو: در این نوع از فانتزی، جادو حضوری پررنگ و موثر دارد اما استفاده از آن بی حساب و کتاب نیست. از ویژگی های جادو در این سبک این است که باید در جای خودش استفاده شود تا موثر باشد. معمولاً جادو در فانتزی ماموریت محور، فانتزی حماسی و فانتزی والا کاربرد دارد اما میزان حضور آن در داستان به نویسنده بستگی دارد.

شخصیت پردازی: سطح شخصیت پردازی در فانتزی والا تا حدود خوبی بالاست. اما در نهایت تمرکز آن روی شخصیت اصلی و تا حدودی همراهانش و همچنین تصمیمات آن هاست که در نهایت روی تمام آن جهان یا بخش بزرگی از آن تاثیر می گذارند.

پیچیدگی طرح کلی داستان: معمولاً از پیچیدگی قابل قبولی برخوردار است. هدف نهایی داستان معمولاً به انجام رساندن یک ماموریت-خواه شخصی، خواه محول شده از طرف کسی- است.

خشونت: استفاده از این عنصر در فانتزی والا بسیار متفاوت است اما معمولاً آن قدر زیاد نیست که خواننده را منزجر کند.

درباره ی Raistlin Majere

همچنین ببینید

رمان گرافیکی دوران اژدها – سه گانه اصلی (۳ جلد کامل)

سلام عرض می کنم خدمت همه دورانی های عزیز، ۸ ساله شدن سایت دوران اژدها …

6 دیدگاه

  1. من کتاب ارباب حلقه ها رو کامل نخوندم ولی با توجه به فیلمش و مطالبی که الان خوندم به این نتیجه رسیدم که هم فانتزی والا هست هم حماسی?البته حماسیش کمه?
    ممنون بابت این مطلب مفید، خیلی خوب بود!☺

  2. ممنون مهدی جان. خیلی جالب بود الان فیلما کتابارو میتونم درست ژانر بندی کنم.

  3. مرسی مهدی?? خیییییییلی خوب بود? خسته نباشی:D

  4. با یلدا موافقم! البته ارباب حلقه ها انگار یکم فانتزی دارک هم بود، آره؟

  5. ممنون مهدی خسته نباشی :)
    من به شخصه هیچ وقت فرق حماسی و والا رو نمیفهمیدم :)))

دیدگاهتان را بنویسید