شنبه , اردیبهشت ۱ ۱۳۹۷
آموزش وردپرس
خانه / آخرین اخبار / معرفی زیرشاخه های فانتزی | قسمت پنجم: فانتزی حماسی

معرفی زیرشاخه های فانتزی | قسمت پنجم: فانتزی حماسی

گردآوری و تنظیم: black crystal

ویرایش:محمدمهدی پرویزحمیدی

یکی از محبوب ترین انوع داستان فانتزی که ریشه اصلی  خود را از خطوط داستانی حماسی کهن با آمیختن افسانه و تاریخ برای به وجود آوردن یک داستان آموزنده ، سرگرم کننده و مجذوب  بهره می‌گیرد. فانتزی حماسی است. فانتزی حماسی برای رفع مشکلات مهم یک سرزمین  ذاتا با ماجراجویی پیوند خورده است. (یک ارباب تاریک ، یک جادوگر بدجنس، یک وسیله جادویی که قرار است همه چیز را نابود کند ، یک اتفاق که منجر به پایان جهان می‌شود و باید جلوی آن را گرفت. چنین داستانی بدون یک ماموریت مهم مانند مردابی ساکن شده و از حرکت می‌­ایستد. به همین دلیل یک سفر برای یافتن یا انجام دادن کاری دشوار برای این زیرشاخه از فانتزی لازم است.

افراد بسیاری فانتزی والا و حماسی را یکی می‌دانند  اما ما حس می‌کنیم که درواقع بین فانتزی والا و فانتزی حماسی تمایز هایی وجود دارد گرچه این دو می‌توانند به جای هم به‌کار برده شوند واین کار توسط برخی انجام شده است.

شاید بهترین مثالی که از فانتزی والا بتوانیم بزنیم نام‌باد اثر رافوس باشد که سراسر فانتزی والاست.

(تمرکز اصلی بر روی شخصیت اصلی است که در پهنه سرزمین ماجراجویی می‌کند) در حالی که ناب‌ترین آثار فانتزی حماسی از تالکین و چزخ زمان اثر جوردن هستند.

ویژگی‌های شاخص:

-بر ابعاد نبرد تمرکز دارد

-شخصیت‌های بسیاری دارد

-جادو نقش کلیدی در توانایی های شخصیت/داستان/موضوع دارد

-معمولا در قرون وسطی اتفاق می‌افتد

– تقابل بین خوب و بد را نشان می‌دهد

– بر داستان‌های فرعی زیادی برای بهتر کردن داستان تکیه دارد

– کتاب‌هایش طولانی‌اند ( بیشتر از صد و بیست هزار کلمه)

فانتزی حماسی بیشتر درباره ابعاد نبرد و تاثیرات در سطع وسیع است در حالی که فانتزی والا بیشتر درباره جزئیات است.

هم‌چنین، فانتزی حماسی بسیار طولانی، کهن و حماسی بوده و بخش بسیار بزرگی از ژانر فانتزی است.

فانتزی حماسی تا قبل از محبوبیت دستخوش تغییراتی شده است ( توسط تالکین، اابته آثار فانتزی حماسی را می توان عقب تر و در آثار کهن مانند بیوولف و گلیگمش جستجو کرد). فانتزی حماسی مدرن امروزی به نوبه خود از فانتزی پنجاه سال پیش متفاوت‌تر است. تمرکز بیشتر بر روی شخصیت‌های پیچیده ایست که از نظر اخلاقی مبهم بوده و یا موقعیت‌هایی که خاکستری‌اند . حتی افراد شریر نیز دستخوش تغییر شده اند. آن‌ها دیگرسراسر اشیا بی‌روح خبیث نیستند بلکه  گاهی اوقات رفتار انسانی دارند و گاهی اوقات به شخصیت‌های پیچیده با انگیزه‌های خبیثانه تبدیل می‌شوند. در واقع فانتزی حماسی پیچیده‌تر و واقع گرایانه‌تر شده است.

سطح جادو در فانتزی حماسی بالاست.بیشتر داستان‌های فانتزی با جادو عجین شده‌اند. قهرمان یا قهرمانان  قدرت‌های جادویی کلیدی را دارا هستند که به آن‌ها اجازه رویارویی با افراد پستی که جادویی قدرتمند دارند را می‌دهد.

سطح ایده‌ها ومفاهیم اجتماعی در فانتزی حماسی متوسط است. فانتزی حماسی میل به عدم تنوع و تمرکز بر کلیشه‌های عام دارد.مثلا یک پسر کشاورز روستایی، یک ارباب تاریکی شریر،یه گروه از قهرمانان، جادوگری که نقشی پدرانه یا استادی خردمند را برای قهرمان دارد، یا شاهدختی که مخفیانه به گروه تبهکاری می‌پیوندد.

 

شخصیت‌پردازی در فانتزی حماسی متوسط رو به بالاست. شخصیت‌ها بیشتر مفهوم یک بعدی بودن را می‌رسانند اما قهرمان یک شخصیت قوی و پویاست که قدرت گذشتن از موانع دشوار را دارد.  به هر حال این به این بستگی دارد که مجموعه کی نوشته شده باشد. فانتزی حماسی مدرن بر شخصیت‌پردازی تاکید دارد درحالی که فانتزی حماسی کلاسیک بر نمایاندن شخصیت‌های تک‌بعدی تاکید دارد.

پیچیدگی طرح داستان به طور کلی دیده می‌شود.طرح کلی درباره رسیدن به هدف نهایی است اما تعداد شخصیت‌ها و داستان‌های فرعی‌شان این را غنی‌تر از چیزی که هست نشان می‌دهد

سطح خشونت در فانتزی حماسی بالاست. خشونت بخشی از روند داستان های ماجراجویانه است.

درباره ی Kaladin stormblessed

همچنین ببینید

کاغذ و فولاد / دوران اژدها (داستان کوتاه)

درود دوستان امروز با ارائه داستان کوتاه فوق العاده زیبای کاغذ و فولاد از مجموعه …

دیدگاهتان را بنویسید