پنج شنبه , آذر ۲۲ ۱۳۹۷
آموزش وردپرس
خانه / آخرین اخبار / چگونه یک نژاد فانتزی خلق کنیم؟ / بخش چهارم (پایانی)

چگونه یک نژاد فانتزی خلق کنیم؟ / بخش چهارم (پایانی)

چگونه یک نژاد فانتزی خلق کنیم؟ (بخش چهارم / پایانی)

نویسنده: محمدمهدی پرویز حمیدی

پیش از ادامه‌ی این مقاله توصیه می‌کنم حتماً قسمت‌های قبل را مطالعه کنید.

89

۱۴- ماجراجویی‌ها: یکی از اصلی‌ترین بخش‌های زندگی هر انسان در دنیای خودمان، اتفاقات چالش‌برانگیزی است که برای‌مان اتفاق می‌افتد. به انسان‌هایی که به استقبال از این اتفاقات می‌روند ماجراجو گفته می‌شود و واضح است که معمولاً افراد ماجراجو تجربیات بیشتری داشته و در جمع‌های مختلف تاثیرگذارتر هستند. از آنجایی که ما در فانتزی، غالباً داستان افرادی که تاثیرگذار هستند را روایت می‌کنیم، پس باید ماجراجویی را نیز به ویژگی این افراد اضافه کنیم.

لزومی ندارد که این ماجراجویی در دل جنگل‌هایی ناشناخته یا خرابه‌هایی باستانی شکل بگیرد. هر اتفاقی که تغییری در شخصیت نژاد یا کاراکتر شما ایجاد کند، یک ماجرا به حساب می‌آید. پس توجه کنید که آیا نژادتان مردمانی جنگجو هستند که حاضرند برای جنگیدن در یک نبرد، کیلومترها از خانه‌شان دور شوند یا ماجراهایی که برای افراد یک نژاد اتفاق می‌افتد، بخشی از یک مراسم جهت آماده‌سازی آن‌ها برای ورود به دنیا به عنوان یک بالغ است؟

به خاطر داشته باشید که این اتفاقات سهم به‌سزایی در شخصیت‌پردازی کاراکترهای شما خواهند داشت.

۱۵- قدرت فیزیکی: اگر قرار است در داستان‌تان برخوردهای فیزیکی زیادی داشته باشید، مشخص کنید که هر نژاد چه ویژگی دارد که در یک نبرد به کمک او می‌آید. زور بازو، سرعت و یا هوش بالا هر یک می‌توانند مثال‌هایی برای این موضوع باشند.

۱۶- شغل مورد علاقه: مشخص کنید که افراد نژادتان بیشتر به چه شغلی علاقه دارند؟ به خاطر داشته باشید که حتما ریشه‌های این علاقه را مشخص و بیان کنید تا حالت سردرگمی به خواننده دست ندهد. آیا ریشه‌ی علاقه‌ی نژادتان ویژگی خاص آن‌ها-چیزی که در مورد قبل بیان شد- است یا اینکه شرایط محیطی یا اجتماعی آن‌ها را به سمت این شغل سوق داده است؟

۱۷- سطح پیشرفت: مهم است که هر نژاد در دنیای شما، تا چه اندازه پیشرفته و متمدن به شمار می‌آید. آیا یک نژاد نمادی برای علم و دانش و پیشرفت است و یا مکان زندگی‌شان طوری است که همه ترجیح می‌دهند از آنجا عبور نکرده و یا اگر گذرشان به آنجا افتاد از آن­جا فرار کنند؟ (برای مثال دو قلمرو اورلِی و فرلدن در دنیای دوران اژدها را با هم مقایسه کنید.)

۱۸- تمدن­ سازی: آیا افراد کنونی نژادتان، وارث یک تمدن و امپراتوری بزرگ هستند؟ آیا قرار است در آینده تمدنی عظیم برپا کنند؟ نقش هر نژاد در تشکیل و یا سقوط یک تمدن چیست؟ این‌ها سوالاتی است که باید در داستان به آن‌ها پاسخ داده شود.

۱۹- قدرت و توانایی‌های جادویی: به خاطر داشته باشید که همه‌ی نژادها لزوماً نباید دارای قدرت جادویی یا خاص باشند. جادو ممکن است تاثیر مثبت یا منفی بر نژاد بگذارد. ممکن است جادو باعث رشد و بالندگی مردم یک نژاد شده و یا آن‌ها را تبدیل به افرادی ترسناک و مرموز کند که همه از آن‌ها می‌ترسند. شیوه‌ی انتقال این قدرت هم باید مد نظرتان باشد. آیا این قدرت از طریق وراثت انتقال می‌یابد یا اینکه اکتسابی است؟ همچنین شما می‌توانید این قدرت خاص را به افراد شاغل در شغلی خاص و یا کسانی که مذهب خاصی را پذیرفته‌اند محدود کنید.

۲۰- شخصیت‌های مشهور: آیا در نژادتان شخصیتی حضور داشته که بیشتر مردم دنیایتان نامش را شنیده باشند؟ شخصیت‌های مشهور یک نژاد عموماً کسانی هستند که در گذشته زندگی کرده و تاثیر کاری که انجام داده‌اند تا کنون بر گسترش و توسعه سیاسی نژاد مد نظر موثر بوده است. به خاطر داشته باشید که معمولاٌ حیطه‌ی فعالیت شخصیت‌های مشهور هر نژاد باید با استعدادشان همخوانی داشته باشد. مثلاً تصور یک اورک بدقیافه که به خاطر نقاشی‌های زیبا و یا یک هابیت کوتاه­قد که به خاطر جنگ‌آوری‌هایش معروف شده باشد، کمی سخت است. هرچند این اتفاقات نیز می­توانند دست‌مایه‌های جالبی برای گسترش یک داستان باشند. به شرط اینکه به جا و درست از آن‌ها استفاده شود.

۲۱- جمعیت: زیاد یا کم بودن جمعیت یک نژاد، تاثیر مستقیمی بر نیروی انسانی و در نتیجه قدرت آن نژاد خواهد داشت. ضمن این‌که تعداد افراد یک نژاد، بر گسترش فرهنگ و پویایی اقتصاد یک ملت، تاثیر به سزایی دارد. پس حواستان باشد که آیا قدرت نژادتان با جمعیت آن همخوانی دارد یا نه.

این بیست و یک مورد، مواردی هستند که به طور عمده در طراحی یک نژاد به کمک شما خواهند آمد و شما را از سردرگمی نجات خواهند داد. به خاطر داشته باشید که شما نباید کاراکترهای خود را به ویژگی‌های نژاد محدود کنید. بسیاری از خطوط داستانی فانتزی بر اساس یک تفاوت میان کاراکتر و سایر هم‌نژادهایش بیان می‌شود. درست مثل زمانی که یک هابیت بر خلاف عادت هابیت‌های دیگر تصمیم به شروع یک سفر می‌گیرد و داستانی مانند “هابیت” یا “ارباب حلقه­ ها” رقم می‌خورد.

در پایان اگر سوالی دارید در زیر همین پست بپرسید و اگر جوابش را می‌دانستم با کمال میل پاسخ خواهم داد.

پایان

درباره ی Raistlin Majere

همچنین ببینید

رمان گرافیکی دوران اژدها – سه گانه اصلی (۳ جلد کامل)

سلام عرض می کنم خدمت همه دورانی های عزیز، ۸ ساله شدن سایت دوران اژدها …

2 دیدگاه

  1. باسلام و خسته نباشید
    من یک نژاد طراحی کردم که نمیدونم به درد داستان میخوره یا نه!جذاب هست یا نه!
    چطوری برای شما ارسالش کنم تابرسی کنید؟(اگه زحمتی نیست)

دیدگاهتان را بنویسید